piątek, 11 grudnia 2015

Problem z ubieraniem się dziecka - integracja sensoryczna

Ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną



Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na nasze zachowania. Problem zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dotyka nas wszystkich, w mniejszym bądź większym stopniu.
Z pewnością każdy z nas znalazłby w swoim otoczeniu dziecko niezdarne, nadpobudliwe, mające problemy z nauką czy też dziecko autystyczne. Element sensoryczny ma w tych przypadkach istotne znaczenie. Poniżej wymieniamy kilka prostych i przyjemnych sposobów na wsparcie dziecka, które przejawia trudności z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcamy do wspólnego ćwiczenia z dzieckiem, które pozwoli na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem.
Układ dotykowy:
  • „Dotykowe pudełko”:
    weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka
  • zabawa w kąpieli:
    zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodac do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej
  • „Naleśnik”:
    ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika
  • wspólne gotowanie:
    stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast itp.
  • degustacja:
    zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji
  • malowanie dłońmi, stopami:
    farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia
Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):
  • skakanie na piłce:
    wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać
  • tor przeszkód:
    stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
  • huśtawki:
    bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach)
  • turlanie:
    turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki
  • bieganie:
    przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki
  • skakanie:
    zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką
  • bujanie w kocyku:
    maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):
  • siłowanie:
    usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”
  • ciągnięcie:
    pozwól dziecku pchać wózek z zakupami czy spacerówkę
  • machanie i odbijanie:
    zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmingtona itp.
  • chodzenie tyłem
  • zabawa w „taczkę”:dziecko opiera dłonie o podłogę, a Ty chwyć je za uda i prowadź niczym taczkę
  • nalewanie i przesypywanie:
    pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką niech przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.





PitaPata - Personal picturePitaPata Dog tickers